Mijn goede voornemens zijn...

Het nieuwe jaar is begonnen en velen hebben goede voornemens met zichzelf afgesproken. Met een grapje vroeg ik aan een bekende van mij wat haar goede voornemen was.  Alles had ik verwacht behalve dat ze zei; Opruimen!  Ik ga dit jaar opruimen in huis!  Natuurlijk, wat een goed voornemen, zei ik, en eerlijk gezegd had ik deze niet echt zien aankomen want ze is erg netjes en in eerste instantie ziet het er ook niet rommelig uit in haar huis.  Ze vertelde dat ze wel kasten in huis heeft die te vol zijn. Waar veel overbodige spullen in terug te vinden zijn.  Ik vroeg haar of ze al een idee had hoe ze dit wilde aanpakken.  Ze had daar nog niet echt over nagedacht….

 

Impulsieve actie

In de meeste gevallen leidt dit tot  dit een impulsieve opruimactie. Ineens kom je op het idee je kast leeg te gaan ruimen,  met het doel “op te ruimen”.  Je trekt alles uit de kast en al je spullen komen in een grote hoop voor de kast te liggen of overal waar nog plek vrij is in de ruimte. En dan zie je dat leuke jurkje, of die mooie serviesschaal. Maar halverwege het opruimen heb je geen zin meer… De energie is op of het lukt je niet meer om nog gemotiveerd verder te gaan. Uiteindelijk verschuif je de spullen, legt ze weer anders in de kast of propt de kast snel weer vol en doet de deur dicht.  Je missie "opruimen"  is mislukt. Het geeft je gefrustreerd gevoel en je laat het maar zo. De kast wordt voorlopig niet meer opgeruimd.

 

Om dit te voorkomen kan ik je de volgende tips meegeven om een goede start te maken met je goede voornemen om op te ruimen.

 

Tips.

Maak een opruimplan.

  • Wat wil je aanpakken en welke ruimtes in huis. Schrijf het op of teken het uit wat je uiteindelijke doel is.
  • Begin met de ruimte of plek waar je het vaakst komt.
  • Deel de ruimte of je project in kleine opdrachten die niet langer duren dan max. 1 uur. Dus bijvoorbeeld een grote kast deel je op in kleine opdrachten. Je boekt immers meer succes met max. 1 uur per dag opruimen dan een hele dag door een grote kast heen te moeten ploeteren.
  • Concerteer je op de opdracht. Laat ook alles binnen de ruimte blijven waar je aan het opruimen bent. Stel je voor, je vindt een schaar maar deze hoort in de keukenlade. Vervolgens loop je naar de keukenlade waar de kans groter is dat je afgeleid wordt door andere zaken dan waar je mee bezig was.
  • Maak een tafel of een gedeelte van de vloer leeg en leg de inhoud van bijvoorbeeld het kastje per categorie op de lege tafel of de lege vloer. Dus borden bij borden en jurkjes bij jurkjes.
  • Maak in de dezelfde ruimte 3 lege plekken of gebruik 3 lege dozen:  Deze plekken of lege dozen noem je “wegdoen” “weggeven/kringloop” of “bewaren”

 

Het opruimen begint!

Start met de eerste categorie die uit het kastje komt.  Bekijk elk product individueel, pak het vast en vraag je het volgende af:

  • Is het nog een goed product, niet stuk en werkt het nog? -> kapot? Dan doe je het weg.
  • Gebruik je het product? -> Nooit? Bekijk of het naar de kringloop/weggeven kan  en anders komt deze in de doos  "wegdoen".
  • Pas ik nog in het kledingstuk? -> helaas niet,... toch maar naar de kringloop/kledingbank.
  • Is het een product dat je vaak gebruikt en is het product nog goed? -> dan komt deze in de bewaarbak. Maar heb je 10 dezelfde producten die nog goed zijn? dan maak je een keuze hoeveel van deze producten je echt daadwerkelijk nodig hebt. Kies vervolgens welke het beste bewaard kan worden en welke naar de kringloop kunnen.

Door op deze wijze stuk voor stuk naar je spullen te kijken creëer je voor jezelf steeds meer overzicht.  Je komt erachter dat veel spullen overbodig zijn. Breng deze overbodige spullen ook direct weg naar de kringloop, vrienden/kennissen of doe het weg in de vuilcontainer. Dan is het uit het zicht en uit je hoofd. Dit gaat je uiteindelijk rust geven.

Door steeds een kleine opdracht uit te voeren blijft het ook uitvoerbaar. Je maakt hier zelf je eigen succesverhaal van. Uiteindelijk zal de kast opgeruimd en geordend zijn. Dit geeft een voldaan en overzichtelijk gevoel.

 

Belangrijke weetjes:

  • Ruim alleen je eigen spullen op. Je kan niet de spullen van een ander opruimen.
  • Ga niet al je spullen verkopen bij online aanbieders. Het duurt namelijk vaak lang voor een evt. bod, het kost veel energie met handelen en uiteindelijk echt verkopen. Ondertussen blijft het product maar in je huis staan. De kans is groot dat het vervolgens niet meer opgeruimd wordt.
  • Zorg ervoor dat je niet gaat uitstellen. Dit kan gebeuren doordat je het opruimplan verkeerd hebt gepland.  Als je merkt dat je helemaal geen zin meer hebt om na dag 3 wéér te moeten opruimen, pas dan het plan aan. Maak het plan echt realistisch voor jezelf. 1x per week 1 uurtje opruimen is ook al een mooie start toch?
  • Ga niet allerlei opruimbakken en organizers kopen voordat je gaat opruimen. Vaak heb je ze helemaal niet nodig. De kans is groot bij opruimbakken en organizers dat je veel producten juist niet gaat wegdoen maar netjes per categorie in de opruimbakken gaat doen om die daarna overzichtelijk in een ruimte te plaatsen. Dit noem ik het verschuiven van je spullen in plaats van echt op te ruimen.

 

Als het je niet lukt om zelf de spullen op te ruimen kan dit als enorm falen voelen. Toch mag je dit jezelf niet aandoen. Probeer hier overheen te stappen en hulp te vragen bij het opruimen. Opruimen is namelijk niet zo eenvoudig als het lijkt. Er kunnen allerlei aspecten zijn die het moeilijk maken om goed op te ruimen.  Besef dat je hiervoor ook hulp mag vragen aan bijvoorbeeld een goede vriendin, een familielid of misschien liever een onbekende die hierin expert is. Dit is een Opruimcoach & Professional organizer, Deze kan samen met jou een goed passend plan maken en rekening houden met wat de situatie is.

Als opruimen jouw  goede voornemen is voor dit jaar hoop ik je hiermee geïnspireerd te hebben.